В рубриката “Непознатите икони” ви срещам с визионери, социални лебеди и истински фъртуни, преобърнали модния, архитектурния, музикалния и дизайн света, но останали под радара на масовия възторг. 

Изборът за първата личност е жена, сътворила истинско наследство както в буржоазните среди на Милано през 60-те и 70-те, така и в мъжкия свят на интериорния дизайн десетилетия наред.

Миланската Грета Гарбо” както я наричат из артистичните соарета, би била достойна муза за филм на Антониони. За разлика от неговите персонажи обаче, тя постига духовно смирение, което обществените ѝ позиции и творчески върхове апропо изключват. Сменя идентичността си така, както само най-смелите и емоционално интелигентни хора могат – оставяйки целия си предишен живот на джет-сет дизайн вихрушка, за да го замени за задълбочено търсене в духовния свят на Индия. 

Това е Габриела Креспи и вдъхновяващата ѝ история на преоткриване през 20-годишно духовно поклонничество в Хималаите, гарнирано с невероятен успех в света на дизайна. 

Високите ѝ скули подчертават лешниковите очи, с които тя фиксира всяко свое намерение и го превръща в ултимативно и постигнато. Случва се още когато е студентка и се прехвърля по свое желание в Политехнически Университет в Милано, за да учи архитектура. Твърде нетипично за жена, но все пак Габриела Креспи е категорична, че знае какво иска и възнамерява да му се посвети. “Тогава трябваше да впрегна цялата си смелост, за да се запиша – семейството ми не одобряваше избора ми. Предизвикателствата обаче никога не са ме обезсърчавали и от тогава насам, желанието ми да продължа е по-силно от страха от провал.” 

Дипломата от университета може и да носи на Габриела базов статут, но не е достатъчна, за да я допуснат в ексклузивния свят на италианския дизайн. Към пленителната андрогинна красота и усет за стил и детайл, тя прибавя ново име. Креспи е уважавано аристократично семейство в Милано, което държи един от националните вестници и няколко текстилни фабрики. В епицентъра на интензивен социален живот, пентхаусът на Габриела Креспи е като фондю от кралски и джет сет особи. По мраморния под оттекват токчетата на звездите от “Чинечита”, а бутилка добре изстудено Pinot Griggio се намира винаги за любимите гости – Одри Хепбърн и Юбер де Живанши. Аристократичната осанка на Креспи и добре усвоеното усещане за култивирана семплота, лъхаща на милански шик, са само повърхността. Всеки нейн жест е като обвивка от копринен кафтан, разкриваща многопластовата същност на дизайнерката. Едно е сигурно – Габриела Креспи обича да твори и не напуска дома си без да е взела в дамската си чанта скицник и молив. Няма да я чуете да назидава колко важни са постоянството и амбицията – Габриела вярва, че влизайки в своя креативн флоу, успява да канализира по-висши форми на енергия. С това доверие в процеса, non-chalance на характера и социалния статут, тя се задържа десетилетия наред като едно от най-търсените имена в света на дизайна. 

В листата с клиенти, поверили интериорите в ръцете й, са катарски принцеси, белгийската Кралица Паула и Принцеса Марина от Савой. Творенията на Габриела Креспи бягат от поточната линия на индустриалния дизайн и въпреки че тя обожава кралските си приятели, истински предана и дълбоки отношения изгражда със занаятчиите, превръщащи визията ѝ в реалност.

През 70-те години с елегантния подпис Gabriella Crespi излиза нишовата линия мебели Plurimi series. Лимитираната колекция, изработена с майсторска прецизност от полиран златен месинг и елипсовидните форми с футуристичен елегантен дизайн бетонират името Креспи като дизайнер на добрия вкус и изключителна чувственост с тънко футуристично намигване. 

Също толкова значима е колекцията “Bohemian 72”, ексклузивно изработена за частни клиенти. Софистицираната комбинация на ратан и бамбук нашепват очарованието на Габриела от скромните естествени материали и ангажираността към културата и философията на Далечния Изток. Петдесет години по-късно колекцията доказва непреходността си и датската мебелна къща Gubi преиздават “Bohemian 72”. “Габриела Креспи имаше огромен талант да обединява в симбиоза закритите и открити пространства и не позволяваше нещо да блокира светлината и въздуха, струящи от собствения ѝ дом”, разказва бранд мениджърът на Gubi. 

Не по-малко емблематични са и лампите Fungo – дизайн, натоварен с нелеката амбиция да внесе регенериращата светлина на слънцето на закрито. Rising Sun е “лъчистата” колекция осветление, комбинираща необичайно, но виртуозно материалите бамбук и месинг. 

На 65 години Габриела Креспи доказва, че никога не е късно за резки завои и заминава за Индия, където прекарва две десетилетия в тръсене на духовно извисяване. На върха на успеха, тя сваля бляскавата корона и се гмурка в дълбокото търсене на по-висш смисъл. Вярата, че и тя, и порива за творене принадлежат към абсолютната универсална енергия, я кара да скъса със социалния си статут и над двадесет години изчезва от звездния дизайн небосвод и светски лайфстайл.

 

Животът обаче има други планове за нея – на 85 години претърпява инцидент и осъзнава, че не може да продължи с духовните търсения в суровата хималайска действителност. Габриела Креспи се завръща в Милано и пресъздава колекцията от ратанови мебели за Gubi. Някои от най-емеблематичните дизайни като масата Ellisse и Z desk участват в миланския Salon del Mobile през 2015-та. 

На 93 години тя говори малко, спазвайки обет за мълчание, но никога не изневерява на присъщото ѝ усещане за вродена елегантност – винаги стилно облечена и с притеглящата сила на своята мощна харизма, тя остава съзидателна и вдъновител за дизайн обществото.

 

Отивайки си мирно от света на живите през 2017-та година, едни от заветните ѝ последни думи за най-голямото удоволствие в живота са: “Да започна наново от нулата е едно от най-прекрасните неща.”

signature
Scroll to Top
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Fragment Newsletter

Седмично мисловно гурме от главния редактор

Абонирайте се. Има сос.